Fri frakt inom Sverige på alla ordrar över 250kr, annars endast 29kr!

Super J2534 V2

Atmel versionen av Super J2534 har blivit uppgraderad!

VoC

Ny information om nedsläckningen av 2G- och 3G-näten

Ny information om

Volvo on Call

Volvo gick nyligen ut med ny information om hur nedsläckningen av 2G- och 3G-näten kommer att påverka våra bilar.


2G och 3G-näten sjunger på sista versen - och det påverkar fler bilar än man kanske tror. Här går vi igenom hur nedstängningen påverkar Volvos uppkopplade tjänster, vilka årsmodeller som drabbas samt ger svar på några vanliga frågor.

Vi börjar med att lista hur planen ser ut baserat på vilken årsmodell din bil är av. Specifik modell är i det här fallet mindre viktigt, utan det är årsmodell som styr.

  • 2008-2013 (2G)

    Bilar av årsmodell 2008-2013 kommer att förlora alla uppkopplade tjänster från och med den 1 december 2025.

  • 2014-2016 (3G)

    Bilar av årsmodell 2014-2016 kommer att förlora alla uppkopplade tjänster från och med den 1 december 2027.

  • 2017-2024 (4G)*

    Bilar av årsmodell 2017-2024* kommer behöva en mjukvaruuppdatering för att de uppkopplade tjänsterna ska fortsätta fungera som vanligt.

    * Bilar som har Google inbyggt påverkas inte av 2G och 3G-nedsläckningen.

Osäker?

Ibland är det inte helt självklart vilken årsmodell en bil egentligen tillhör. Den kan till exempel ha byggts precis vid ett modellskifte eller stått osåld hos en återförsäljare i några månader innan den registrerades.

För att vara säker på hur just din bil påverkas, kan du ange bilens VIN-nummer (chassinummer) i Volvos kontrollverktyg och se exakt vilka funktioner som berörs.

Borde jag byta mitt on-call batteri ändå?

Enligt oss bör ett förbrukat On Call-batteri alltid bytas, oavsett årsmodell.

Dels för att undvika felkoder och irriterande felmeddelanden, men även för att bevara bilens funktioner så länge som möjligt.

Varför ska 2G- och 3G-näten släckas?

Anledningen är att mobiloperatörerna behöver frigöra plats för nyare teknik som 4G och 5G.

De gamla näten har funnits i över 20 år och används idag av väldigt få enheter. Samtidigt kräver modern teknik betydligt mer data och stabilare uppkoppling.

Genom att stänga ned 2G och 3G kan operatörerna använda samma frekvenser till snabbare, säkrare och mer energieffektiva nät.

Det gör också att underhållskostnaderna minskar och att framtidens uppkopplade tjänster både får bättre täckning och prestanda.

Kort sagt: näten förnyas för att göra plats för framtiden - men det är tyvärr på bekostnad av många äldre system, som Volvos tidiga On Call-enheter.

Vad händer med min prenumeration?

Om din bil är av årsmodell 2013 eller tidigare kommer du att förlora tillgången till On-call den 1 December 2025.

Om du har en aktiv prenumeration som avslutas före detta datum kommer den att förlängas utan kostnad till det att systemet inte längre fungerar.

Om du har en aktiv prenumeration som avslutas efter detta datum kommer eventuella innestående abonnemangskostnader att tillgodoräknas under 2026.

Hur denna tillgodoräkning kommer att fungera har vi ännu inte fått information om, men troligtvis kommer återstående belopp läggas som tillgodo på ditt Volvo-konto.

Vilka funktioner riskerar att försvinna?

När/om din bil inte längre kan kommunicera med nätet så kommer bland annat följande funktioner bli otillgängliga:

• Automatiska Nödsamtal vid kollision.

• Knapparna SOS och ON CALL.

• Stöldspårning och fjärrdiagnostik.

• Volvo Cars-appen med alla dess funktioner, t.ex fjärr-aktivering av bränslevärmaren, statistik, körjournal osv..

• Eventuella inbyggda infotainment appar som kräver anslutning, såsom Spotify, Record & send och Väder.

Källan till denna information är Volvo Cars officiella dokumentation. Uppgifter om årsmodeller, nätstängning och tjänsters tillgänglighet kan komma att ändras över tid. För aktuell information hänvisar vi till volvocars.com.